Laag IQ, wel naar school

Omdat de meervoudig beperkte Bram van hoek (3) uit Ridderkerk enorm opleeft van leren met 'gewone' kinderen, wil zijn moeder hem naar basisschool De Botter sturen. Hij is er welkom.

Bram is niet leerplichting en zou normaal gesproken op een dagopvang voor meervoudig beperkte kinderen terechtkomen. Zijn moeder Marjon de Vries richt momenteel Stichting Bram Ridderkerk op, opdat haar zoon, met enkele andere beperkte kinderen, vanaf volgend kalenderjaar naar basischool De Botter in Ridderkerk kan. Zij vormen dan een aparte klas, maar draaien regelmatig een lesje mee met de rest van de basisscholieren.

Bram is met meerdere hersenafwijkingen geboren. Hij heeft een laag IQ, kan niet zelfstandig lopen en zitten en heeft slechte ogen. Maar de peuter bloeit helemaal op als zijn rolsoel tussen leeftijdgenootjes staat. Die kletsen honderduit en komen spontaan met hem spelen. Moeder Marjon ziet tot haar ontroering dat haar zoontje blaakt van d energie, wanneer hij gezelschap heeft van kinderen zonder beperking. "HIj wordt daar gefocust van. Heel alert. Als ontwikkeling mogelijk is, zal juist een gewone school dat stimuleren."

Op dit moment is de kleine Ridderkerker kind aan huis in peuterspeelzaal Hummeltjeshonk. Nu Bram ouder wordt, lonkt de basisschool. Als de gemeente akkoord gaat met het realiseren van een nieuwe, grotere locatie voor De Botter, zal er een apart klasje komen voor Bram en andere beperkte kinderen. Dat wordt betaald uit de nog te lanceren Stichting Bram en het budget dat de ouders van de overheid krijgen om de zorg voor hun kind te betalen.

Enthousiast
Schooldirecteur Debby Wernke is dolenthousiast. "Muzieklesen, vertelkring en buiten spelen, kan allemaal samen." VOlgens haar is het voor de sociale ontwikkeling van overige leerlingen al helemaal goed dat ze beperkte klasgenootjes hebben. "Wel is het zaak dat die kinderen niet leerplichting zijn, goed tegen de prikkels van de drukke schoolomgeving kunnen en een IQ hebben dat lager is dan 35."

Marjon de Vries heeft al ouders van meervoudig beperkte kinderen gevonden die enthousiast zijn.

15 maart 2012 - Algemeen Dagblad

Klik hier om het originele artikel te lezen